انرژی قهوه از کجا می آید ؟ 1401/08/7

قهوه و احساس انرژی 

یکی از علت‌های که ما قهوه را دوست و شریک روزانه خود می‌دانیم، انرژی است که پس از نوشیدن یک فنجان قهوه به ما می‌دهد.

انرژی ناشی از قهوه از میزان کافئین موجود در آن نشات می‌گیرد. که بر روی سیستم عصبی بدن اثر می‌گذارد.کافئین به صورت خوراکی در موادی مثل قهوه، چای، شکلات، کولا، نوشابه‌های انرژی‌زا و … وجود دارد. اما کافئین چیست و چرا انقدر طرفدار دارد؟

 کافئین مانع اثرگذاری آدنوزین می‌شود. آدنوزین یک انتقال‌دهنده عصبی است که مغز را آرام می‌کند و فرمان می‌دهد اعضای بدن به حالت استراحت برود و ما احساس نیاز به خواب کنیم.

سطح آدنوزین در طول روز به تدریج بیشتر می‌شود و ما بیشتر و بیشتر احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. کافئین با اتصال به گیرنده‌های آدنوزین در مغز، مانع فعالیت آن‌ها می‌شود و سایر ناقل‌های عصبی مانند دوپامین را آزاد می‌کند که در نهایت از احساس خستگی ما جلوگیری می‌کند و همچنین بالارفتن هوشیاری در ما می‌شود. 

منبع : .ncbi

 

قهوه‌ها و میزان کافئین ؟   

قهوه‌های که در مارکت وجود دارد از میزان کافئین متفاوتی برخوردار هستند که در طعم، عطر و دم‌آوری تفاوت‌هایی به وجود می‌آورد. می‌توان گفت دانه‌های روبوستا کافئین بیشتری دارند و دانه عربیکا از کافئین کمتری برخوردار است. 

حال که با کافئین آشنا شده‌اید، فکر می‌کنم به خوبی متوجه شده‌اید که چرا قهوه در سراسر جهان این همه محبوب است، قهوه علاوه بر هوشیاری که به همراه دارد از طعم و عطر منحصر به فرد و لذت‌بخشی برخوردار است. یکی از قهوه‌های پیشنهادی آلبا، ترکیب قهوه تِمپو است، که هدف آن دستیابی به طعم‌های کلاسیک قهوه است؛ تمپو به افرادی که تلخی محسوس‌تر را می‌خواهند و به کافئین بیشتری علاقه‌ دارند، پیشنهاد می‌شود. این قهوه از تن‌واری بسیار بالایی برخوردار است و نوشیدنش انرژی‌بخش و خوشایند است. 

اگر شما هم تجربه یا سوالی در این زمینه دارید می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید.